fbpx


Uitleg levels trainingsschema hardlopen

 

Het beste trainingsschema kiezen dat bij je past is heel belangrijk. Te snel te veel gaan trainen komt je conditie niet ten goede en vergroot te kans op een blessure. Hardlopen is erg belastend voor het lichaam dus het is belangrijk om de trainingen rustig op te bouwen. Je kunt niet in een keer van een uur trainen naar vijf uur trainen gaan, dit moet je heel rustig opbouwen.

Doordat de intensiteit van de trainingsschema's individueel is kan een gevorderde, of gemiddelde loper ook voor een lager level kiezen. De trainingen zijn dan afgestemd op de hoeveelheid tijd die je beschikbaar hebt. Voor een beginnende loper is het niet aan te raden om zomaar een hoger level te kiezen tenzij je al meer ervaring hebt opgedaan.

Als startende loper is het beter om met een kleinere afstand te starten, de trainingsomvang voor een 5km is lager dan die van een 10km en een halve marathon of meer.

Level 0

Level 0 trainingsschema's hardlopen zijn geschikt voor hardlopers die net gestart zijn met hardlopen of nadat ze lange tijd niet gelopen hebben het hardlopen weer oppakken. Je moet minimaal in staat zijn om twee keer per week 20-30 minuten rustig te lopen of te joggen. Het is geen start to run programma.

In deze trainingsschema's staan er drie korte trainingen per week op de planning. Deze trainingsschema's zijn ook geschikt voor gemiddelde en gevorderde lopers die minder tijd hebben om te trainen. De intensiteit van de trainingen is individueel, een gevorderde loper zal tijdens de korte trainingen grotere afstanden lopen dan een gemiddelde of beginnende loper.

Level 1

Level 1 trainingsschema's hardlopen zijn geschikt voor beginnende hardlopers die al een tijdje aan het lopen zijn. Je moet minimaal in staat zijn om drie keer per week 30 minuten te lopen of te joggen. In deze trainingsschema's staan er vier trainingen per week op de planning en is de omvang iets groter dan de level 0 trainingen, de intensieve omvang is daardoor ook iets groter. Deze trainingsschema's zijn ook geschikt voor gemiddelde en gevorderde lopers die minder tijd hebben om te trainen. De intensiteit van de trainingen is individueel.

Level 2

Level 2 trainingsschema's hardlopen zijn geschikt voor gemiddelde lopers. Je moet minimaal in staat zijn om een training van 45 minuten uit te lopen. In deze trainingsschema's staan er vijf trainingen per week op de planning, de totale omvang en de intensieve omvang is weer iets groter dan de level 1 trainingen. Deze trainingsschema's zijn ook geschikt voor gevorderde lopers, de intensiteit van de trainingen is individueel.

Level 3

Level 3 trainingsschema's hardlopen zijn geschikt voor gevorderde lopers. De omvang is hoog en je moet in staat zijn om sommige dagen twee trainingen per dag te doen. Er staan 8 trainingen per week op de planning.

Vind je dit artikel leuk? Deel het dan met je vrienden!